Skatter og afgifter i transport

Euro

I takt med at trafikken stiger i verdens byer, opleves der også stigende problemer med trængsel, CO2-udledning, luftforurening, støj og trafikrelaterede ulykker. Roadpricing kan bidrage til en mere effektiv udnyttelse af infrastrukturen og skabe grundlag for samfundsøkonomiske gevinster.

Traditionelt har bilkørsel i Danmark været beskattet indirekte gennem skatter, der er knyttet til køb og ejerskab af biler, samt ved brugerbetaling (afgifter) på visse strækninger, som f.eks. de store broer. Dog er de negative konsekvenser ved bilkørsel primært forbundet med brugen af bilerne, såsom trængsel, CO2-udledning, luftforurening, støj og ulykker.

Benzin- og dieselafgifter retter sig direkte mod brugen af biler og det energiforbrug samt CO2-udledninger og øvrige luftemissioner, som dette forårsager. Med roadpricing har man mulighed for at variere beskatningen af brugen yderligere efter tid og sted, så det også kan målrettes trængsel, støj og ulykker. Derfor har roadpricing længe været foreslået som en bedre form for beskatning.

Imidlertid har der også været praktiske udfordringer med implementeringen af roadpricing. Dette drejer sig eksempelvis om teknologien og systemomkostningerne, overvågningsaspekterne og de fordelingsmæssige konsekvenser. Af samme grund har vi endnu til gode at se en større udbredelse af bilbeskatning via roadpricing.

De seneste års teknologiske fremskridt har dog løst de umiddelbare teknologiske udfordringer og har samtidig medført en betydelig reduktion af de forventede systemomkostninger. Derfor er roadpricing i dag et realistisk bud på en fremtidig beskatning af biler, med mulighed for deraf følgende samfundsøkonomiske gevinster.

På DTU Management undersøger vi, hvordan roadpricing-systemer kan designes og implementeres. Vi evaluerer også de forventede konsekvenser af sådanne systemer, herunder effekter på trafik, transport, trængsel, velfærd og fordelingsmæssige konsekvenser. Vi ser også på, hvordan roadpricing spiller sammen med andre politiske redskaber.

DTU Management har lang erfaring med forskning i roadpricing og leder i øjeblikket et stort dansk projekt, hvor der gennemføres forsøg med roadpricing i større skala. 

Tag endelig kontakt hvis du har en ide til samarbejde eller har brug for en ekspertudtalelse om ovenstående emner.


Kontakt

Ninette Pilegaard

Ninette Pilegaard Vicedivisionsleder, Sektionsleder Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi Telefon: 45256554