Grøn transport

Lastbiler overhaler personbiler i at komme først på el

Nye beregninger spår, at en stor andel af lastbilflåden i Danmark vil køre på el indenfor de næste ti år. Det skyldes nye afgifter og teknologisk udvikling, men er branchen klar til omstillingen?

Ellastbil
Ifølge beregninger vil overgangen fra diesel- til ellastbiler gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Foto: Getty Images.

Tema

Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.

DTU er førende inden for forskning og uddannelse inden for centrale teknologier som grøn el, grønne brændstoffer, elektrificering af samfundet og udvikling af batteriteknologi.

Læs mere på temasiden om grøn transport.

Jeppe Rich

Jeppe Rich Professor Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi Telefon: 45251536

Henrik Madsen

Henrik Madsen Professor Institut for Matematik og Computer Science Telefon: 45253408 Mobil: 20834304